Västerås flygplats ekonomi är ingen nyhet

De styrande i Västerås vill få en affärsmässig flygplats. Så har politikerna sagt i mer än tio år. ”Om flygplatsen inte bär sina egna kostnader då kan den reguljära trafiken läggas ned”, skrev kommunalrådet Åke Hillman (S) redan 2003.

Som undertecknad tidigare berättat (den 13 oktober) vill det rödgrönborgerliga styret i Västerås behålla den kommunala flygplatsen. Samtidigt ska flygplatsens kostnader på något sätt ska minska. Det är oklart hur detta ska gå till med tanke på att flygplatsens ekonomiska problem inte är något nytt.

”Flygplatsen kanske stängs”, skrev VLT i oktober 2003. Västerås flygplats gick mot en ny storförlust, trots det massiva stödpaket som de dåvarande ägarna Västerås kommun och Luftfartsverket hade satt in under våren. Årets förlust såg ut att bli 20 miljoner kronor. Under de första åren på 2000-talet hade flygplatsen därmed gått back med 57 miljoner kronor.

Längre än till 2006 tänkte ägarna däremot inte hålla ut. Om flygplatsen inte skulle bära sina egna kostnader kunde den reguljära trafiken läggas ned, meddelade kommunalrådet Åke Hillman (S) till tidningen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *