Skogsbranden har lett till debatt om Västerås flygplats behövs för brandbekämpning. Att ha kvar flygplatsen behöver inte innebära att ha kvar passagerartrafiken, menar Folkpartiet. ”All annan verksamhet på flygplatsen måste finnas kvar”, säger Bengt-Åke Nilsson (FP).
Frågan om framtiden för Västerås flygplats har blivit extra aktuell en månad före valet, skriver VLT. I Västerås – tio flygminuter från branden – tankade plan och helikoptrar flera gånger om dagen. Som undertecknad tidigare berättat (den 11 augusti) finns det andra flygplatser runt brandområdet. Fast Västerås flygplats närhet till skogsbranden minskade spilltiden vid tankning, enligt räddningsledaren Lars-Göran Uddholm.
– Vi har hunnit med 50 släpp per plan och tankning. Ju längre till flygplatsen desto mindre effektivt, säger han till VLT.
Skogsbranden har inte förändrat inställningen hos Miljöpartiet eller Vänsterpartiet. De vill fortfarande att kommunen ska sluta stötta flygplatsen ekonomiskt.
– Om det visar sig att en flygplats behövs för att ha krisberedskap vid brandbekämpning tycker vi att det är ett statligt ansvar, säger Vasiliki Tsouplaki (V), till VLT.
Västerås flygplats är i dag ett kommunalt bolag ägt av Västerås kommun. Allt reguljärflyg sköts av Ryanair. Folkpartiet vill i första hand söka andra finansiärer till flygplatsen. Misslyckas det vill Folkpartiet att passagerartrafiken, den tyngsta posten, ska stängas, enligt VLT.
Ansvaret för brandsläckning i Västerås, Hallstahammars, och Surahammars kommuner ligger i dag hos Mälardalens Brand- och Räddningsförbund, som är ett samarbete mellan dessa kommuner. Som undertecknad tidigare berättat (den 5 maj 2014) har Västerås kommun däremot inte hittat någon annan aktör som kan vara med och dela på kostnaderna för Västerås flygplats.
Lämna ett svar