Om Västerås flygplats ska finnas kvar kommer den att kosta skattebetalarna 25 miljoner om året. Det visar en ny utredning. ”Vi hade sett fram emot en hållbar lösning inom regionen men vi kom inte dit”, säger Håkan Svärd, utredare.
VLT berättade i förra veckan att utredningen av Västerås flygplats nu är färdig. Utredningen visar att flygplatsen i fortsättningen kan kosta skattebetalarna 25 miljoner kronor per år. De tidigare subventionerna på 15 miljoner kronor per år bedöms inte vara tillräckligt för att ”upprätthålla en långsiktigt hållbar och attraktiv verksamhet”.
Flygplatsen är i dag ett kommunägt bolag. Västerås kommun har inte hittat någon annan aktör som kan vara med att dela på kostnaderna.
– Vi hoppades in i det sista på intresse från Stockholms län, men de sade också nej, säger Håkan Svärd, utredare, till VLT.
För att förbättra flygplatsens ekonomi krävs det att passagerarantalet kraftigt ökar. Det kan i så fall göras med en fortsatt satsning på lågprisflyg. I dag sköter Ryanair huvuddelen av det kommersiella flyget på Västerås flygplats. Vänsterpartiet i Västerås motsätter sig detta eftersom Ryanair saknar kollektivavtal.
– Vi tänker inte acceptera satsningar på Ryanair för att behålla flygplatsen. Det är ett företag som inte respekterar fackliga rättigheter, utan som genom sitt agerande slår ut mer seriösa aktörer och pressar löner i hela branschen. De förtjänar inte vårt stöd, skriver Vasiliki Tsouplaki (V), i ett pressmeddelande.
Som undertecknad tidigare berättat (den 25/3) vill Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Folkpartiet stoppa bidragen till Västerås flygplats. Det är däremot oklart vad Socialdemokraterna vill göra.
– Jag har inga synpunkter i dagsläget, säger Anders Teljebäck (S) till VLT.
Lämna ett svar