Västerås flygplats har kostat skattebetalarna mer än 600 miljoner sedan 1983. Det menar Mats Ericson (V), före detta kommunalråd. ”Skattemedlen kring flygplatsen flyger och far”, skriver han.
Som undertecknad tidigare berättat (den 4 december 2014) har Västerås flygplats fått åtskilliga miljoner i bidrag under årens lopp. Vänsterpartisten Mats Ericson skriver i VLT att flygplatsen sedan 1983 kostat skattebetalarna mer än 620 miljoner kronor:
Driften under åren 1983-2014 har gått back med 404,6 miljoner kronor, inklusive de 15 miljoner kronor som i december 2014 anslogs inför 2015. Osäkert om man kan lägga till det preliminära resultat för 2015 på drygt -12 miljoner kronor, men i så fall landar underskottet på 416,8 mkr.
För en mer komplett bild måste man även ta med allt aktiekapital som satsats på flygplatsen sedan 1983 inklusive de 25 miljoner kronor fullmäktige senast anslog. Jag har fått fram 203 miljoner kronor, så sammanlagt kan vi gott säga att minst 620 miljoner kronor av skattemedel hittills satsats på flygplatsen. Till vilken nytta?!
Den pågående strejken hos flygbolaget Norwegian har även lett till debatt om arbetsförhållandena hos Ryanair, som har all reguljär trafik på Västerås flygplats.
”Dessutom måste vi fråga de politiker som är med och driver flygplatser som har avtal med lönedumpande flygbolag om det är en verksamhet de ställer sig bakom”, skriver den socialdemokratiske ledarskribenten Daniel Swedin i Aftonbladet.
Lämna ett svar