Lena Söderberg är fackligt aktiv socialdemokrat. Hon är också ordförande i Västerås flygplats som har kontrakt med antifackliga Ryanair. ”Vad jag tycker det måste jag sätta åt sidan”, säger hon.
Det är en sval morgon på Västerås flygplats. Två tankbilar med oljebolagets Shells logotyp står parkerade innanför taggtrådsstaketet. Lena Söderberg är socialdemokratisk styrelseordförande i kommunägda Västerås Flygplats AB. En sammanställning visar att flygplatsen har kostat Västerås skattebetalare 380 miljoner sedan 2001. Lena Söderberg säger att flygplatsen själv inte har gjort någon sådan beräkning.
– Nej, det har vi inte gjort. Det är i så fall ägaren som borde göra det, säger hon.
Lena Söderberg berättar att flygplatsen nu har en projektanställd som arbetar med att se över ekonomin. Personalkostnaderna anses inte gå att sänka mer. Utomhus måste det hela tiden finnas personal för att hålla landningsbanorna i ordning. Personalstyrkan inomhus har anpassats efter hur ofta det går flyg. Personalen som arbetar inomhus har därför lägre tjänstgöringsgrad vintertid när avgångarna är färre.
– Härinne jobbar man bara när det går flyg. Basic airport kallas det, säger Lena Söderberg.
Flera gånger under vårt samtal understryker hon att flygplatsen inte bara har passagerartrafik utan även andra verksamheter så som fraktflyg och pilotutbildningar. Hon hänvisar även till WSP:s omdiskuterade utredning som kom fram till att flygplatsen skapade arbetstillfällen och därmed skatteintäkter.
– Man får utgå från att det var ett företag som var seriöst i alla fall. WSP finns ju fortfarande kvar så det borde de vara, säger Lena Söderberg.
Om det nu är viktigt att berätta att flygplatsen är mer än passagerarflyg, skulle det då gå att ha kvar flygplatsen utan passagerarflyg?
– Det är svårt att säga. Man håller nu på att arbeta fram nya ägardirektiv och då är frågan vad de kommer att innehålla. De ägardirektiv vi har nu det är ju att ha passagerartrafik. Så det är ju inte flygplatsstyrelsen som avgör om man lägger ner passagerartrafiken. Det är ett ägarbeslut. Men jag tycker att det skulle vara sorgligt om passagerartrafiken försvann, säger Lena Söderberg.
VLT berättade nyligen att Lena Söderberg fick svara på en interpellation i kommunfullmäktige om flygplatsens hemliga avtal med Ryanair. Vänsterpartiet undrade bland annat om hela flygplatsstyrelsen och revisorerna fått se avtalet. Lena Söderberg berättar att styrelsen faktiskt har rätt att läsa avtalet.
– Det får man. Men man får också ha kännedom om att det inte får yppas. Då valde styrelsen att inte se det. Man måste vara medveten om tystnadsplikten. Om det skulle spridas kan det bli skadeståndsskyldighet, säger hon.
Styrelsen har alltså möjlighet att läsa avtalet. Den har däremot själv valt att inte göra det. Enligt Lena Söderberg har ledamöterna ändå fått tillräcklig information för att kunna fatta beslut på styrelsemöten.
– De vet hur många flyg vi har, hur beläggningen är och så vidare. Vill de veta mer står det dem fritt att fråga, säger hon.
Utöver sitt uppdrag i flygplatsstyrelsen är Lena Söderberg även fackligt aktiv och sitter i sektionsstyrelsen för facket ST. Hur ser hon då på att Ryanair inte förhandlar med fackföreningar?
– Det är ett irländskt bolag och man följer irländska lagar. Man kan inte tvinga någon till förhandlingsbordet. Vad har vi att välja på egentligen? Vi har ju inga andra som flyger här så vi är glada att Ryanair flyger och våra passagerare väljer ju också att åka med Ryanair när de flyger härifrån, säger hon.
– Om man ska vara krass så, om man inte gillar sitt jobb så ska man inte jobba kvar, oavsett var man jobbar, fortsätter Lena Söderberg.
Som undertecknad tidigare berättat (den 18 maj) har flera danska kommuner beslutat att bojkotta Ryanair. Många socialdemokrater och fackligt aktiva tycker att kollektivavtal är en principiellt viktig fråga.
– Det kan jag också tycka, men i den här rollen så är jag styrelseordförande för ett aktiebolag. Mitt första och viktigaste uppdrag det är att jobba för bolagets bästa. Så vad jag tycker det måste jag sätta åt sidan. Annars så kan jag inte vara här. Det är också krasst, men så är det, säger hon.
Själv föredrar Lena Söderberg bilsemestrar framför flygresor. Hon använder därför inte flygplatsen privat.
– Jag är ingen flygare. Nej, jag har aldrig flugit med Ryanair. Skulle jag till London så skulle jag kanske göra det, men jag har inga sådana planer, säger hon.
Uppdaterad den 4 augusti.
Lämna ett svar