Cynism

Jämställdhetsombudsmannen Claes Borgström vill att Sverige ska gå i bräschen mot trafficking och människohandel genom att inte spela fotbolls-VM i Tyskland. Detta kommenterar bloggaren Rordrom.

Ja du Claes, kanske skulle staten Sverige åtgärdat en hel del andra fadäser man hunnit med genom åren. Det otal statsbesök i diktaturer som genomförts, stater med dödsstraff man besökt officiellt, eller kanske ers majestät konungen som med sin äppelhjärna uttalat sig om saker han inte förstår efter sina tvivelaktiga resor…? Kanske skulle Sverige städa framför egen dörr och klara av att efterleva FN:s barnkonvention vad gäller flyktingbarn etc etc?

Intressant är också hur huvudsponsorerna för fotbolls-VM reagerar, menar Hans Hansson, Piteuppropet för kvinnofrid i Norrländska Socialdemokraten.

Hur upplever Coca-cola, Continental, Fujifilm, Gilette, Hyundai, Master Card, McDonald´s, Philips och Toshiba att vara huvudsponsor för en turnering som kantas av mängder av prostituerade, för en turnering som förknippas med prostitution och trafficking? Kan det vara positivt för McDonald´s att nämnas som huvudsponsor för en turnering som inte tydligt agerar mot den utbredda prostitutionen under turneringen?

Att som pappa sitta med sina barn på en McDonald´s restaurang och veta att detta företag sponsrar en turnering som inte agerar mot de syniska krafter som försöker exploatera och förnedra kvinnor genom prostitutionsverksamhet kan inte kännas bra. Eller är det positivt för Gilette att vi tänker på dem som huvudsponsor för en sådan befläckad turnering när vi väljer rakblad nästa gång?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *