SKL handleder svenska förlustflygplatser

Västerås politiker har beslutat att kommunens flygplats är ”av allmänt ekonomiskt intresse”. Detta anses möjliggöra fortsatta miljonbidrag till flygplatsen. Sverige har så många förlustflygplatser att SKL har skrivit en handledning i frågan.

Västerås kommunfullmäktige beslutade tidigare i oktober att Västerås flygplats är ”av allmänt ekonomiskt intresse”, rapporterade VLT.

EU-kommissionen granskar om mångmiljonstödet som kommunen ger till Västerås flygplats är lagligt. Enligt EU:s regler får en kommun bara ge bidrag till en flygplats om området skulle isoleras från övriga EU utan flygplats.

Kommunens tjänstemän anser dock att det bara krävs ett ”förordnande av tjänst av allmänt ekonomiskt intresse” alltså en ren formalitet, för att kommunen ska få fortsätta ge pengar till flygplatsen. Den styrande majoriteten i kommunfullmäktige beslutade därför om ett sådant förordnande.

Om det därmed är fritt fram att fortsätta med miljonbidragen till Västerås flygplats är en tolkningsfråga. Det finns så många bidragsberoende kommunala flygplatser i Sverige att SKL har tagit fram en särskild handledning för hur kommunerna ska kunna motivera att dessa är av allmänt ekonomiskt intresse.

När kan då en flygplats vara en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse, enligt SKL:s handledning? Utgångspunkten är att det inte får finnas en annan flygplats inom cirka 100 km från flygplatsen eller på ett avstånd som motsvarar cirka 60 minuters resa med bil, buss, tåg eller höghastighetståg. Detta borde ställa till det för Västerås flygplats på grund av närheten till bland annat Arlanda flygplats.

SKL skriver att det för flygplatser som är närmare än ovan angivna
avstånd bör lämnas en utförlig motivering om betydelsen av flygplatsen
för området som flygplatsen betjänar. Omständigheter som kan komma att
beaktas är bland annat de särskilda behov som flygplatsen tillgodoser i regionen, exempelvis ambulansflyg och statliga funktioner. Enligt Västerås kommuns eget tjänsteutlåtande är dock både ambulansflyg och militärflyg ”mycket marginell verksamhet” på flygplatsen.

Ett annat behov som en flygplats skulle kunna tillgodose är flygutbildning, skriver SKL. Flygutbildning bedrivs på Västerås flygplats. Frågan är dock hur stort behov samhället har av fler utbildade piloter. Som undertecknad tidigare berättat anser Svensk Pilotförening tvärtom att det utbildas alldeles för många piloter, vilket leder till lönedumpning inom yrket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *