Ny utredning krävs för icke-kommersiell flygplats

Beslutet om att utreda Västerås flygplats på nytt får kritik från höger och vänster. En utredning är dock nödvändig om flygplatsen ska finnas kvar men vara ”icke-kommersiell”.

Västerås stad har beslutat om att göra ytterligare en utredning om flygplatsen. Detta beslut kritiserar representanter för Moderaterna i VLT:

Utredarnas uppdrag är i mångt och mycket samma uppgift som har gjorts tidigare. Underlaget finns redan. Det är nog ingen verksamhet i Västerås som är så noga studerad som flygplatsen. Under en månads tid ska en heltidsanställd genomföra uppdraget.

Även Vänsterpartiet kritiserar beslutet på Facebook:

Västerås flygplats ska utredas ännu en gång och det är inte många nya områden som ska belysas. Kostnad: 100 000 kronor.

– Flygplatsen har utretts fler gånger än Ryan Air har vägrat skriva på kollektivavtal. Det är nog nu. Lägg skattepengar på skola, vård och omsorg. Inte på en flygplats som varken är ekonomiskt, arbetsrättsligt eller miljömässigt hållbar, säger Anna Maria Romlid (V), oppositionsråd.

Sant är att Västerås flygplats har utretts tidigare. Här följer en lista på tidigare utredningar.

Västerås Flygplats: En studie av flygplatsens betydelse för regionens utveckling Utredning gjord av Inregia AB 2006 på uppdrag av Västerås kommun. Utredningen kom bland annat fram till att Västerås flygplats hade ”en ytterst liten betydelse för regionens utveckling”.

Stockholm Västerås Flygplats: Flygplatsens betydelse för Västerås och Mälarregionen utifrån ett samhällsekonomiskt och hållbart perspektiv Utredning gjord av Håkan Wåhlstedt och Gunnar Barkman 2009 på uppdrag av Socialdemokraterna. Utredningen kom bland annat fram till att det finns ”olika sätt att bedöma effekterna för samhället av att behålla eller lägga ner en flygplats”.

Västerås flygplats regionalekonomiska betydelse Utredning gjord av WSP Analys & Strategi 2010 på uppdrag av Västerås kommun. Utredningen kom bland annat fram till att det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ”kan vara en dålig affär att lägga ned verksamheten vid flygplatsen”. När WSP presenterade sin utredning ställde Sveriges Radio frågan om konsultföretaget verkligen var en opartisk utredare. Detta på grund av att WSP har en lång tradition av samarbete med flygindustrin över hela världen.

Uppdrag om framtida inriktning för Västerås flygplatser och flygplatsområden Utredning gjord av Västerås kommun 2014. Utredningen kom bland annat fram till att från ”näringslivets sida i Västerås är behovet och nyttjandet av Västerås flygplats idag mycket lågt”. Detta har senare bekräftats i en utfrågning gjord av VLT.

Den nya utredningen (Dnr VSAB 2019/00043-3.14.1) ska bland annat göra följande:

Att ta reda på hur det ser ut idag för Nya Västerås Flygplats AB
a. Utan kommersiellt flyg
b. Utan instrumentell flygplats

Att ta reda på hur det ser ut idag för Västerås Flygfastigheter AB idag
a. Utan kommersiellt flyg, finns alternativa intäkter
b. Utan instrumentell flygplats, finns alternativa intäkter?

Moderaterna vill gärna ha kommersiellt flyg (reguljärflyg och charter) och anser därför att den nya utredningen är onödig. Vänsterpartiet vill lägga ner flygplatsen och anser av den anledningen att den nya utredningen är onödig.

Som undertecknad tidigare berättat finns det dock en ”linje tre” i den politiska debatten om flygplatsens framtid: behålla flygplatsen och lägga ner kommersiella flyget (reguljärflyg och charter). Detta skulle sannolikt minska kostnaderna, minska klimatpåverkan och det kontroversiella samarbetet med Ryanair skulle upphöra. Samtidigt skulle flygplatsen kunna användas för militärflyg, brandflyg och ambulansflyg. Om en sådan förändring ska genomföras hör det till vanligheterna att den först ska utredas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *