Kazakstansk PR-strategi

För MTV-generationen är Kazakstan nog mest känt som Borats hemland, meddelar Dagens Nyheter.

Den brittiska komikern Sacha Baron Cohen spelar på omvärldens fördomar om människor från det före detta öst och framställer Borat, teve-ankare från Kazakstan, som primitiv, smaklös och korkad.

Borats framgångar har väckt ont blod i Kazakstan. Inför USA-besöket tillkännagav kazakstanska myndigheter att de ämnade slå tillbaka mot Borat. En serie påkostade annonser i amerikansk press skulle putsa upp Kazakstans varumärke, var det meningen.

Häromdagen fick New York Times läsare ta del av resultatet: en fyrsidig annonsbilaga, fylld med svassande hyllningar till Kazakstans framsteg under den framsynte Nazarbajev, garnerad med suddiga bilder på oljeraffinaderier och mustaschprydda män i randiga kostymer som skakar hand med varandra.

Man skulle kunna tro att Borat varit framme.

Norrland är en annan region, fjärran västvärldens ekonomiska och kulturella metropoler. Ölmärket Norrlands Guld ansågs, på grund av namnet, under 1990-talet som ett töntigt bonnigt öl som dracks av bonniga töntar.

Men istället för att försöka få Norrlands Guld att framstå som ett hippt öl för hippa storstadsmänniskor, valde reklammakarna att spela med i fördomarna. I reklamen visades ölen drickas av obildade människor i glesbyggd, klädda i omoderna 1980-talskläder, truckerkepsar och cowboystövlar.

Resultatet blev en succé. Förutom att ölet sålde väldigt bra är det allmänt känt hur det gick med de tidigare så utskällda 1980-talskläderna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *