En ny lågprisflygplats utanför Uppsala kan få svårt att gå runt. Det berättar Mikael Nilsson, vd för förlusttyngda Västerås flygplats. ”Om man tittar på de ekonomiska kalkyler man gjort så stämmer det inte med den bild vi har”, säger han.
I förra veckan beslutade Sveriges regering att tillåta civilflyg på Ärna utanför Uppsala, rapporterade Sveriges Radio. Om det startas en civil flygplats kommer det att bli svårt att få ekonomin att gå ihop. Det vet Mikael Nilsson, vd för Västerås flygplats, som medverkar i radioinslaget. Som undertecknad tidigare berättat (den 22/8) får Västerås flygplats årligen 15 miljoner kronor i driftbidrag av kommunen. Trots detta var underskottet 6 miljoner under 2012.
Lågprisflygplatsen Skavsta är en av de största flygplatserna i Sverige. Ändå har flygplatsen fått kämpa med ekonomin och gick för första gången runt förra året. Detta efter 15 år med lågprisflyg.
Lämna ett svar