”Rädda landet: Sverigedemokraterna och striden om verkligheten – en granskning” är skriven av Eigil Söderin och utgiven i år.
I slutet av 2009 e-postar Sverigedemokraten Mattias Karlsson sin partikamrat Erik Almqvist om planerna på en tankesmedja. Utöver studiecirklar och bokutgivning diskuterar de även infiltration av befintliga organisationer.
De två Sverigedemokraterna rättfärdigar sina metoder med att vänstersidan gjorde samma sak redan 1968. För att förändra svenskarnas tankar och hela samhället i grunden måste de även ta makten över kulturen, föreningslivet och utbildningsväsendet.
I det sammanhanget har svenska konservativa misslyckats, tycker Mattias Karlsson. De som däremot har lyckats kallar han ”Gramsci-vänstern”. Det är radikal västeuropeisk vänster som ”dyrkade” den italienska kommunisten Gramsci. Inspärrad i fängelse i det fascistiska Italien började Antonio Gramsci utveckla sina tankar.
Gramsci menade att Mussolini inte enbart byggde sin makt på rädsla och våld. Fascisterna dominerade även kulturen. Med en dominerande kultur kan de styrande bygga upp världsbilder och forma identiteter.
Inspirerad av Gramsci ska den så kallade 1968-vänstern förändrat samhället genom att få in radikala personer inom kulturen och på andra inflytelserika positioner. Samma sak vill nu Sverigedemokraterna göra.
I boken omnämns även Västeråssonen och författaren Lars Gustafsson. Lars Gustafsson var ”en del av 68-rörelsen men blev nyliberal på 80-talet”. Från sin nya politiska position återvände han till vänstertänkaren Antonio Gramscis idé om hegemoni och myntade begreppet problemformuleringsprivilegiet. Begreppet har senare fått en samtida motsvarighet: åsiktskorridoren.
Lämna ett svar