Åke Åstrand, tidigare flygkapten och nu chefredaktör för Svensk Pilotförenings tidning Flygposten har läst min bok Ryanair på svenska och har tidigare påpekat ett sakfel.
Åke Åstrand har även en kommentar angående Ryanairpiloternas arbetstid. På sidan 116 i boken finns ett uttalande från en tidigare förtroendevald i det irländska pilotfacket IALPA:
Piloterna är välbetalda proffs och deras arbetstimmar är begränsade till 900 timmar om året.
Källan till uttalandet är Alan Ruddocks bok Michael O’Leary: A life in full flight. Det står ”working hours” i originaltexten. Det som åsyftas är dock blocktid.
Åke Åstrand skriver att piloternas arbetstid består av tre begrepp:
airborne time/flygtid, tiden från det att hjulen lämnar marken tills dess att de är tillbaka på moder jord. Används som underlag för tillsyner m.m.
blocktime/blocktid: tiden från det att bromsklossarna avlägsnats före start tills de efter landning sätts ut (block off – block on). Det är den flygtid som piloterna registrerar i sina flygdagböcker och som piloterna får betalt efter om de har s.k. zero-hour contract (t.ex. i lågprisbolagen, LCC-low cost carrier).
duty time/tjänstgöringstid: piloten och (kabinens) arbetstid börjar räknas från incheck, normalt en timme före start. Denna tid finns specad i alla bolag som har kollektivavtal, liksom tiden till utcheck, vanligen 30 minuter efter landning. Före start är det piloternas skyldighet att kontrollera vädret på destinationen, alternativen och flygplanets tekniska status, bränslebehov, vikt och balans vid start och landning, dessutom gå igenom NOTAM, som kan bestå av 20 A4-sidor med navigationsvarningar, arbete med belysningen eller banor, hjälpmedel ur funktion, tillfälliga hinder, aktiva restriktionsområden m.m.
Incheckningstid och utcheckningstid är arbetstid. För kabinen kan den vara längre eftersom de ofta har redovisning att syssla med. Piloterna ska fylla i en del papper, tekniska dokument och ev anmärkningar och rapporter.
Blocktidsbegränsningen 900 timmar avser alltså inte den totala arbetstiden.
Lämna ett svar