Jesper Brandberg (FP) menar att Västerås flygplats skulle tjäna pengar på att sluta stödja Ryanair. Det bekräftar journalisten Anders Lif. ”Vill man spara pengar finns bara en väg att gå: passagerarflyg och fraktflyg måste avvecklas”, skriver Anders Lif.
Undertecknad berättade på fredagen att Jesper Brandberg (FP) menar att flygplatsen skulle kunna minska sitt underskott genom att avsluta affärerna med Ryanair. Bloggaren och före detta VLT-journalisten Anders Lif skriver på sin blogg att flygplatsen skulle tjäna 10 miljoner om passagerarflyg och fraktflyg lades ned.
Brandberg sa det inte i fullmäktige, men det finns beräkningar som visar att underskottet skulle minska med runt 10 miljoner kronor om passagerarflyg och fraktflyg lades ned. Gunnar Barkman, som till för några år sedan ansvarade för kommunikationer inom stadsledningskontoret, bekräftade slutsatserna i en kommentar på min Facebook i fredags. ”Det finns utredningar i Stadshuset som berättar detta men det har varit omöjligt rent politiskt att föra fram dessa i dagsljus”, skrev Barkman.
Flygplatschef Mikael Nilsson säger till VLT att uppgifterna inte stämmer.
– EU-kommissionen har granskat om Västerås stad ger otillåtna subventioner till Ryanair och kommit fram till att det inte är så, säger han till VLT.
Mikael Nilssons uttalande betyder ingenting i det här sammanhanget. Att EU-kommissionen kommit fram till att kommunen inte gett Ryanair några otillåtna subventioner innebär förstås inte att Anders Lifs påstående är felaktigt. Som undertecknad tidigare berättat (den 3 november 2014) är det dessutom oklart hur EU motiverar att de bidrag som Västerås kommun ger flygplatsen inte strider mot EU:s regler.
Lämna ett svar