Förlusttyngda Västerås flygplats trafikeras till största delen av Ryanair. Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill stoppa kommunens stöd till flygplatsen. ”Inga mer skattepengar till flygplatsen”, skriver partiföreträdare i VLT.
Som undertecknad tidigare berättat (den 22/8) sköter Ryanair huvuddelen av det kommersiella flyget på kommunägda Västerås flygplats.
Före detta vänsterpartisten Christian Schremser ställer i VLT frågan om varför inte Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Västerås har satt press på Socialdemokraterna för att få till stånd en nedläggning eller försäljning av Västerås flygplats.
Har den senaste tidens avslöjanden ändrat prioriteringen? Vid en eventuell valseger 2014, är man då beredd att ställa krav på en avveckling av flygplatsen eller tänker man återigen sätta sig i en koalition som pumpar in pengar i flygplatsen i ytterligare en mandatperiod?
Marléne Tamlin och Magnus Edström (MP) samt Vasiliki Tsouplaki (V) svarar i VLT att Vänsterpartiet och Miljöpartiet inte har haft makt att på egen hand avgöra frågan.
I Västerås kommunfullmäktige har de rödgröna inte egen majoritet.
Socialdemokraterna har gått på vår linje om att vi inte ska fortsätta med subventionerna. Det resulterade i ett rödgrönt budgetförslag som lades fram direkt efter valet det vill säga hösten 2010. Vi förlorade omröstningen då den borgerliga oppositionen och SD röstade för fortsatta subventioner med ett årligt bidrag på 15 miljoner kr. Mot denna bakgrund skulle det i dagsläget inte löna sig att ta frågan till kommunfullmäktige igen.
Partiföreträdarna tillägger att flygplatsens kapital enligt prognosen kommer att vara slut 2014. Kommunfullmäktige kommer då att ställas inför valet att antingen lägga ner eller sälja flygplatsen eller att fortsätta skjuta till extra medel med så kallat aktieägartillskott.
”V och MP kommer att motsätta sig det senare och vi kommer fortsätta sätta press på alla partier i kommunfullmäktige i flygplatsfrågan”, skriver partiföreträdarna.
Lämna ett svar