Ryanair är åter i hetluften. Det kritiserade flygbolaget subventioneras årligen med miljontals kronor av svenska kommuner. ”De kommuner som har avtal med bolaget borde fundera på vilka värderingar de vill stå bakom”, skriver Anders Lindberg i Aftonbladet.
I veckan berättade Södermanlands Nyheter om att Ryanairs stressade piloter tvingas flyga gratis, flyger med mindre och mindre bränsle och väljer att starta trasiga flygplan av rädsla för att annars inte få betalt. När tidningen bad Ryanair om en kommentar hotade flygbolaget med att stämma tidningen.
– Om ni publicerar några av dessa påståenden kommer vi att inleda juridiska processer mot er tidning, skrev Ryanairs kommunikationschef Robin Kiely i ett e-brev till Södermanlands Nyheter.
Detta har fått den socialdemokratiske ledarskribenten Anders Lindberg att reagera. Han vill att de kommuner som har ett avtal med Ryanair funderar på vilka värderingar de vill stå bakom. ”Det är inte bara piloterna som verkar ha behov av att vakna till”, skriver han i Aftonbladet.
Ryanair trafikerar ett flertal flygplatser i Sverige som antingen är kommunägda eller på annat sätt subventionerade av kommunen. Ryanair sköter till exempel huvuddelen av det kommersiella flyget på kommunägda Västerås flygplats. Som Sveriges Television berättade i juni får flygplatsen 15 miljoner kronor i driftbidrag årligen. Trots detta var underskottet 6 miljoner under 2012. Exakt hur mycket av dessa pengar som går till Ryanair är oklart. Ett flertal journalister, bland annat från TV4, har bett om att få läsa de avtal som finns mellan Ryanair och flygplatsen. Dessa har fått nej med motiveringen att det rör sig om affärshemligheter.
Lämna ett svar