Hur räknade VLT?

VLT gjorde för tre år sedan en sammanställning över kommunens utbetalningar till Västerås flygplats. Enligt tidningen blev prislappen 187 miljoner på tio år. Hur tidningen räknade är oklart.

Undertecknad håller på att sammanställa hur mycket Västerås flygplats har kostat Västerås skattebetalare varje år sedan Ryanair började använda flygplatsen 2001. Sedan 2001 har flygplatsen fått aktieägartillskott på 232,5 miljoner. Tillsammans med driftbidrag på 61 miljoner blir summan 293,5 miljoner. Detta bygger på flygplatsens egna årsredovisningar som finns länkade på Open Knowledge.

Det visar sig att VLT (den 13 januari 2012) försökte göra en liknande uträkning för några år sedan.
VLT 2012-01-13 Grafik Vasteras flygplats

Enligt grafiken ovan var kommunens utbetalningar 187 miljoner ”de senaste 10 åren”. Eftersom grafiken publicerades 2012 borde de senaste tio åren vara 2002 till 2011. Med uppgifter från flygplatsens årsredovisningar blir kommunens driftbidrag och aktieägartillskott sammanlagt 247,5 miljoner de åren. Hur VLT har räknat är ytterst oklart.

  • Staplarna i diagrammet är elva till antalet trots att det står ”de senaste 10 åren”.
  • Siffrorna längst ner borde syfta på årtal. De är antingen felskrivna eller syftar på något annat.
  • Det framgår inte vad som är källan till antalet miljoner. Flygplatsen fick inte 15 miljoner 2003. Den fick däremot 38,5 miljoner i aktieägartillskott, visar årsredovisningen.

Den vidskeplige kanske kan förklara det hela med grafiken publicerades den 13 januari 2012, vilket var en fredag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *