Facket kan få Ryanair att stänga sina svenska baser

Danska fack har fått Ryanair att stänga sina baser i Danmark. Detsamma kan ske i Sverige, menar Martin Lindgren, Svensk Pilotförening. ”Vi skulle kunna vidta samma typ av åtgärder mot Ryanair”, säger han.

Martin Lindgren, ordförande för Svensk Pilotförening, tror att svenska fack kan ta strid mot Ryanair precis som danska fack har gjort. Foto: Erik Hjärtberg
Martin Lindgren, ordförande för Svensk Pilotförening, tror att svenska fack kan ta strid mot Ryanair precis som danska fack har gjort. Foto: Erik Hjärtberg

Svensk Pilotförenings kontor ligger inte långt från LO-borgen i centrala Stockholm. Svensk Pilotförening, SPF, med sina  cirka 1 900 medlemmar, är emellertid fristående från de stora fackliga centralorganisationerna.

Som undertecknad tidigare berättat (den 7 juli) har Arbejdsretten, den danska motsvarigheten till Arbetsdomstolen, slagit fast att danska fack har laglig rätt att genomföra stridsåtgärder mot Ryanair. Svensk Pilotförening har inte hunnit utreda om de juridiska förutsättningarna är exakt de samma i Sverige. Martin Lindgren, fackets ordförande, gör dock bedömningen att samma sak borde gälla i Sverige.
– Man har gått mycket på EU-rätten och framförallt Rom-förordningen i den här domen. Därmed så bör det vara samma situation här i Sverige, säger han.

Det innebär att facket skulle kunna kräva kollektivavtal för Ryanairs personal som arbetar med Skavsta och framöver med Landvetter som bas. Precis som i Danmark krävs det i så fall sympatiåtgärder från de fack som representerar markpersonalen.
– De förbund som representerar dem måste kunna gå i konflikt och måste också vilja gå i konflikt på en sympatibegäran från exempelvis SPF, säger Martin Lindgren.

Anledningen till att det krävs sympatiåtgärder är att större delen av Ryanairs piloter inte har någon laglig rätt att strejka eftersom de formellt sett är företagare.
– Man tvingas in som egenföretagare. Det är väl kanske ingen som håller en pistol mot ens huvud, men det är den enda option som finns för den som vill flyga för Ryanair, säger Martin Lindgren.

Svensk Pilotförening har inte hunnit diskutera med andra fack om hur de nu ska agera mot Ryanair.
– Vi tittar givetvis på alla möjligheter som kan finnas. Om vi sträcker ut en hand till LO så tror vi väl att det ska tas emot på ett bra sätt. Men det får vi se, säger Martin Lindgren.

Efter att danska fack fått laglig rätt att strejka mot Ryanair så har det irländska flygbolaget stängt sina danska baser. Martin Lindgren tror att samma sak kommer att hända i Sverige om de svenska facken gör som sina danska kamrater.
– Vi förväntar väl oss inget annat än precis samma reaktion från Ryanair i så fall. Ledningen för Ryanair har varit väldigt tydliga med att de helt enkelt inte förhandlar med fackförbund. De totalvägrar att göra det och än så länge har de kommit undan med det i och med att väldigt få fackförbund i Europa faktiskt har tagit upp kampen med Ryanair, säger han.

På tisdagsförmiddagen höll Ryanair en presskonferens i Köpenhamn. Enligt Avisen meddelade Ryanairs vd Michael O’Leary att flygbolaget kommer att utöka sin verksamhet i Köpenhamn, trots att de fått stänga sina danska baser.
– Det enda de fackliga organisationerna har fått ut av sin kamp är att det skapas färre arbetstillfällen i Danmark till kabinpersonal, piloter och flygplatser, säger Michael O’Leary till Avisen.

Martin Lindgren på Svensk Pilotförening är ändå hoppfull. Om fackföreningsrörelsen i fler länder gör som i Danmark så kommer Ryanair till slut att tvingas till förhandlingsbordet.
– Det är klart att om vi får många länder i Europa där det blir samma process där Ryanair blir tvungna att stänga ner baser. Då har man till slut ingenstans att ta vägen annat än till Dublin. Och de kan inte basera hela sin verksamhet på baser i Dublin, säger han.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *