Det bidde inga sparkrav på Västerås flygplats

Kommunfullmäktige krävde att bidragen till Västerås flygplats skulle minska. Nu har kravet dragits tillbaka. ”Tydligen vill inte majoriteten göra de åtgärder som krävs för att minska flygplatsens förluster”, säger Jesper Brandberg (L).

Kravet att Västerås flygplats ska få minskade bidrag skjuts upp, rapporterar VLT. Förra året beslutade kommunfullmäktige att de årliga bidragen skulle minska från 15 till 5 miljoner kronor 2017. Denna åtgärd skjuts nu upp till 2019.
– Vi ville skicka en tydlig signal till flygplatsen. Sedan har vi analyserar detta och insett att 2019 är mer realistiskt, säger Anders Teljebäck (S), till VLT.

Liberalerna har i sin budget för 2017 understrukit att partiet inte stödjer det beslutet.

Som undertecknad tidigare berättat är detta en upprepning av hur politikerna agerat i många år. Efter två år med lågprisflyg, 2003, kunde det konstateras att Ryanair än så länge inte gav Västerås flygplats någon vinst. Kommunalrådet Åke Hillman (S) menade då att om flygplatsen inte bar sina egna kostnader 2006 så kunde den reguljära trafiken läggas ned. När året blev 2006 fortsatte dock förlusterna. Då hördes hoppfulla tongångar om att den nyvalda flygplatsstyrelsen skulle lyckas vända ekonomin. Så har det fortsatt.

Utöver det årliga driftbidraget på 15 miljoner har flygplatsen regelbundet fått aktieägartillskott av kommunen. Mellan 2001 och 2015 har flygplatsen kostat skattebetalarna 420 miljoner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *